Coöperatieve werkvormen

Spelregels Mix&Ruil

Mijn favoriete werkvorm, omdat je het voor praktisch alles kan inzetten.

 

*  Alle leerlingen krijgen een kaartje. 

* De leerlingen lopen door elkaar heen in het klaslokaal. Ben je vrij dan is je hand hoog in de lucht. Kom je iemand tegen, geef elkaar een  ‘high five’ . (Eventueel kan er muziek op worden gezet die gestopt wordt waarna de kinderen tweetallen vormen.)

3.De tweetallen vertellen elkaar wat er op het kaartje staat, en eventueel wat het betekent. Of overleggen samen over het antwoord. (Afhankelijk welke opdracht jij hebt gegeven)

4. De tweetallen bedanken elkaar door elkaar een hand te geven en ruilen de kaartjes met elkaar om.

5. Stap 1 t/m 4 herhalen.


Zoek iemand die

Ook geschikt voor groep 1/2. Maak een blad met een aantal plaatjes. 

Zoek iemand die …  het juiste aantal woordstukjes kan klappen.

Zoek iemand die …  iets over het plaatje kan vertellen.

Zoek iemand die …  een zin kan maken met dit woord.

Zoek iemand die …  kan rijmen op dit woord.

 

Spelregels:

 

* Iedere leerling krijgt een blad met vragen (dit kan ook een bladzijde uit een werkboek zijn). -Voor groep 1/2 plaatjes i.p.v. vragen-

* De leerlingen lopen door elkaar heen in de klas en zoeken iemand die hem kan helpen met één van de opdrachten op het blad.

*  Er kan samengewerkt worden als er een ‘high five’ is gegeven, dus als je vrij loopt heb je je hand hoog in de lucht. Na de “high five”  kan de opdracht samen gemaakt worden en worden opgeschreven. 

4. Kinderen bedanken elkaar door elkaar een hand te geven en gaan op zoek naar een ander kind om de volgende opdracht mee samen te maken.

5. Stap 1 t/m 4 herhalen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


@digikleuters